سفارش تبلیغ
صبا ویژن
Designer: Theam.TK

سلام

شاید این وبلاگ برای کسانی که گذشته های خود را فراموش کردند خیلی خسته کننده باشد ولی هدف من از این وبلاگ این است که ایرانیان فراموش شده را به یاد هموطنانم بیاورم . ما انسان ها باید بدانیم که از کجا آمدیم . باید  گذشته های خود را بشناسیم . باید قدر قدرت هایی که داشتیم و داریم رابدانیم . چرا باید کشورهای دیگران برای میراث و گذشته ما اهمیت بدهند ولی ما ایرانیان از آن غافل باشیم.

به خاطر همین می خواهم  با ساختن این وبلاگ گذشته خود را برگردانم.

من در این قسمت و قسمت های بعدی سخن های پادشاهان را در جنگ ها و نصیحت هایشان را می گذارم که از نظر من  واقعا جالب است. نصیحت هایی که نه تنها برای گذشته گفتند بلکه برای امروزه هم کارساز است. ولی نظر شما خوانندگان ، نقد و انتقاد هر چه باشد را می پذیرم و حاضر به شنیدن سخنانتان هستم

به امید موفقیت

مونا عزیزی

 

این نقل نطق کورش بزرگ خطاب به روسای قبایل فارس قبل از جنگ کورش بزرگ با آستیاژ(پادشاه ماد) است که مترجم های یونانی آن را ترجمه کردند.

« ای کسانی که امروز در بستر راحت غنوده اید، آیا می اندیشید که راحتی امروز شما مستلزم بردگی فردا می باشد و فردا کسانی آزاد خواهند زیست که از راحتی امروز صرف نظر کنند؟

چگونه از اجداد خود که اینک از جهان دیگر نگران شما هستند شرم نمی کنید که طوق بندگی یک ستمگر خون آشام چون آستیاژ را بر گردن بگیرید تا اینکه مبادا وعده خوراک امروز شما تعطیل شود یا امشب نتوانید مثل شب های قبل به آسودگی بخوابید؟

ای روسای قبایل فارس که اجداد شما آزاد می زیستند، بدانید که هر کس راحتی طلب بشود ذلیل خواهد شد و تمام کسانی که با ذلت نابود شدند قربانی راحتی طلبی خود گردیدند.

یک ستمگر برای اینکه مردم را برده خود کند از دو چیز آنها استفاده می نماید. اول از حس راحت طلبی آنها و دوم از ترسشان. تا وقتی که تو ای مرد سرخ موی، و تو ای مرد سیاه موی و تو ای مرد فربه، و تو ای مرد لاغر اندام وحشت داشته باشی و نتوانی خوراک و خواب امروز خود را فدای آزادی و استقلال و راحتی فردا کنی نخواهی توانست که خود را از زیر بار ستم آزاد نمایی.

آزادی و استقلال موهبتی است که به رایگان به تو نمی دهند و بهای آن دو چیز است اول این که بتوانی راحتی امروز خود را فدا کنی و دوم این که از مرگ بیم نداشته باشی .

سرباز خوب فقط آن نیست که در میدان جنگ خوب شمشیر بزند و زوبین بیندازد و اسب براند، بلکه سرباز خوب آن است که بتواند خستگی و بی خوابی و گرسنگی و راهپیمایی های طولانی را تحمل کند، سرباز خوب آن است که بداند با دوست و دشمن چگونه رفتار نماید و متوجه باشد که وقتی سرباز دشمن تسلیم گردید نباید او را کشت و قتل سرباز خصم که تسلیم گردیده، بی غیرتی است و اگر هم آن سرباز در خور مجازات باشد مجازاتش همان ننگ تسلیم شدن است.

برخیزید و مقابل اهورامزدا و مقابل اجداد خودتان عهد کنید که از امروز ، راحتی طلبی و ترس از مرگ را کنار بگذارید و خود را آماده نمایید که برای تحصیل آزادی و استقلال به پیشواز مرگ بروید زیرا تا مرگ را استقبال ننمایید به حریت و استقلال نخواهید رسید و محال است قومی بتواند بدون دست از جان شستن خود را از ظلم و بردگی نجات بدهد.»

این نطق کورش بزرگ که در سن بیست سالگی اش است، آن قدر مهم و با ارزش بود که در جنگ های بعدی سرداران و فرماندهان از این جملات تقلید کرده اند مانند ناپلئون و هیتلر.

منتظر سخن های کورش بزرگ در قسمت های آینده باشید.

 



کلمات کلیدی:
+ تاریخ جمعه 89 بهمن 8ساعت 6:7 عصر نویسنده مونا عزیزی | نظرات ()

خرد جمعی
هرودوت را چگونه می شناسید؟
آموخته های کورش بزرگ قسمت سوم
اینجا کجاست؟؟!
[عناوین آرشیوشده]