سفارش تبلیغ
صبا ویژن
Designer: Theam.TK

مهرداد اول (پادشاه اشکانی)

 

مهرداد یکم (ارَشک ششم) ششمین پادشاه اشکانی است (حکومت از 171 تا 137-138 پیش از میلاد) و پس از برادرش فرهاد یکم به شاهی رسید. فرهاد یکم با اینکه دارای فرزندان پسر بود، برادرش مهرداد را به جانشینی برگزید. مهرداد یکم و فرهاد یکم فرزندان فریاپت هستند.

او بانی عظمت و اقتدار دولت اشکانی گردید. رشادت های او موجب شد تا برخی از سرزمین‌ها را از سلوکیان که به واسطه جنگ با رومی‌ها و یهودی‌ها ضعیف شده بودند، بگیرد.

لشکرکشی‌های مهرداد بزرگ

مهرداد در ابتدا مرو را از باختری‌ها گرفت و به دنبال آن تا سغد پیش رفت. از آنجا به کابل رفت و سپس پنجاب را گرفت و از راه پنجاب به سیستان رفت و آنجا را ضمیمه شاهنشاهی خود کرد.

سپس آذربایجان را از امرای محلی که در آنجا استقلال یافته بودند، خالی کرد. پس از آن به خوزستان و پارس و سلوکیه و بابل پرداخت و بعد به هند رفت و قطعه‌ای را تا رود سند به کشور خود ضمیمه کرد. به این ترتیب دولت پارت وسعت قابل توجهی پیدا کرد.

این شاه با دیمتریوس دوم سلوکی جنگ کرد، ولی در ابتدا پیروزی نصیب وی نگردید. افزون بر این باختر نیز بر پارتیان قیام نمود، ولی مهرداد آنان را با دادن وعده‌هایی آرام کرد و دیمتریوس را اغفال نمود و سپس با او وارد جنگ شد. مهرداد این شاه سلوکی را اسیر کرد و به زندان انداخت.

مهرداد یکم نخستین شاه اشکانی بود که مانند شاهان هخامنشی خود را شاهنشاه خواند.



کلمات کلیدی: مهرداد اول، پادشاه ششم اشکانی
+ تاریخ یادداشت ثابت - شنبه 92 اسفند 18ساعت 1:22 عصر نویسنده مونا عزیزی | نظرات ()

خرد جمعی
هرودوت را چگونه می شناسید؟
آموخته های کورش بزرگ قسمت سوم
اینجا کجاست؟؟!
[عناوین آرشیوشده]